Cinema txec dels anys seixanta (7)
És la primera pel·lícula de Miloš Forman i se la considera l’inici de la nova onada del cinema txecoslovac. Rodada l’estiu de 1963, estrenada l’any següent, no té una història clara sinó que documenta un dia en la vida d’un noi de 16 anys en una ciutat petita. Viu de forma passiva, sota el pare autoritari i el capatàs del primer ofici, en una botiga, que no paren de dir-li fins a quin punt és un inútil, i els amics més asertius, com Čeněk, un aprenent de paleta, amb qui es disputa l’atenció i l’amor de la Pavla, interpretat per Vladimír Pucholt, que més tard va ser un dels actors icònics de l’època. Es van succeint escenes de la vida quotidiana, festes, petites baralles, mentre Petr va buscant afirmar-se, va buscant el seu lloc. La música és de Jiří Šlitr, que va ser, amb Jiří Suchý, el duo central del teatre Semafor, tota una institució clau de la cultura dels anys seixanta. L’impacte de la pel·lícula avui pot costar d’entendre, perquè està en una forma de filmar a la que ens hem acostumat: un estil quasi documental, d’una facilitat aparent, sota la qual hi ha un virtuosisme tècnic de talls abruptes, seqüències rodades a mà, diàlegs aparentment improvisats. La pel·lícula recull la vida de la gent i l’ambient de l’època, lluny de tot clixé ideològic. Referents, per comparar i situar: l’herència del neorealisme, el primer Godard o el primer Truffaut de Les quatre cents coups.