Els legisladors txec i espanyol davant de la mobilitat elèctrica: comparació (odiosa) de dues mentalitats

El mes d’abril el cotxe elèctric Elroq de la casa Škoda va ser el més venut a Europa. Els cotxes d’Elon Musk encara manen en les vendes acumulades, però a la branca txeca del grup Volkswagen van forts, es fan les propies bateries.
Els cotxes xinesos són superiors i més barats. Què fa la Unió Europea? Primer, posa aranzels. Després paga fins a set mil euros del cotxe a cada comprador. No entrem a valorar-ho de cap manera, ens cenyim als fets.
Cada estat té marge per dissenyar els seus incentius. La comparació entre Txèquia i Espanya permet comparar la mentalitat d’aquesta ficció de la literatura jurídica que s’anomena “el legislador”.
Així, a Txèquia la rebaixa és automàtica, en el moment de comprar el cotxe. Pagues preu menys subvenció, i ja està.
A Espanya, el comprador havia de TRAMITAR la subvenció. La concessió trigava fins a NOU MESOS de mitjana. Això vol dir que algú rep els diners més d’un any després de la compra.
Però no s’acabava aquí. El legislador espanyol considerava que la subvenció era un increment dels ingressos. Per tant la persona física guanyava més i paga més impostos l’any següent.
Exactament la mateixa situació a Txèquia i a Espanya. Els diners els assigna la Unió Europea. Un legislador fa el que se li demana i actua dona de fet una ajuda a la seva indústria automobilística.
El pla txec està centrat des del primer dia en el suport a les empreses i els autònoms, als qui bàsicament es permet passar a la mobilitat elèctrica.
El lísing per tant pot explosionar: cotxes elèctrics per a tothom, convertits en una despesa d’explotació.
En canvi, el legislador espanyol tenia un enfoc més confiscatori i depredador. No solament retenia diners que no són eren seus, sinó que se’n quedava una part.
Per què en passat? Perquè la denúncia de l’abús ha permès canviar el marc normatiu espanyol i homologar-lo a l’europeu, a partir de canvis normatius recents, de febrer/març de 2026.
Així, el Programa Auto+ va ser aprovat pel RDL 2/2026, de 3 de febrer, i substitueix el MOVES. Compta amb un pressupost de 400 milions d’euros per a 2026, i les compres realitzades des de l’1 de gener de 2026 podran acollir-se quan es publiqui la convocatòria (amb caràcter retroactiu). L’ajuda màxima és de fins a 4500 euros per a turismes M1 i 5000 euros per a furgonetes N1 (a Txèquia fins a 7000), amb un descompte addicional mínim obligatori de 1000 per part del concessionari.
El nou sistema es basa, a tota la Ue, en criteris EEE (Elèctric, Econòmic i Europeu): el 50% de l’ajuda correspon al criteri “elèctric”, el 25% al criteri “econòmic” i el 25% al criteri “europeu” (fabricació a la Ue amb bateria assemblada a la Ue).
Ara bé, a Espanya les ajudes del Pla Auto+ potser han superat l’abús d’haver de tramitar-les, però continuen tributant com a guany patrimonial no exempt, és a dir, s’afegeixen a la base imposable general i paguen impostos segons el tram de l’Irpf del beneficiari.
Es contempla una deducció del 15% a l’IRPF per compra del vehicle, compatible i aplicable per separat, però s’ha de descomptar l’import de la subvenció de la base de deducció.
A principis de maig de 2026, el decret ja estava aprovat però les bases reguladores de la convocatòria encara no s’havien publicat al Boe.
___
Gràcies als lectors C.M. i C.B. per les vostres aportacions.






