Cinema txec dels anys seixanta (2)
La temporada de balls a l’hivern és una institució de la vida social txeca. En ciutats petites, la institució que fa el ball amb més poder de convocatòria són els bombers. Hi ha música de banda tocant polka i aires folkòrics (en txec «dechovka»), es fan tómboles i hi ha menjar i beure en abundància. Hoří, má panenko («The Firemen’s Ball» a IMDB) la tercera pel·lícula de Miloš Forman, és una comèdia agredolça. Comença amb els preparatius d’un d’aquests balls de bombers de poble. La teniu al cinema Aero en línia.
El ball dels bombers havia de ser el gran esdeveniment social. La tómbola una acumulació de premis inversemblants, des d’un embotit a un cap de cèrvol dissecat. Es planejava també un concurs de bellesa. El cap dels bombers, un ancià, havia de donar el premi.
Comença el ball, i tot anirà derivant cap al caos. Els objectes de la tómbola aniran desapareixent, es tanquen les llums i els assistents al ball els van robant, la gent «normal», amb una completa falta de vergonya. Les noies del concurs de bellesa tampoc acabaran fent el que s’espera. Mentre tots els bombers estan en el ball es declara un incendi en un casa del poble. La gent es queda perplexa mirant-se l’espectacle.
La pel·lícula té els trets de la nova onada txeca de l’època. L’aparent espontaneïtat dels actors, molts cares noves i no vistes, per ser no professionals. L’erotisme juganer i desacomplexat, i tota una nova poètica allunyada del context grandiloqüent de la cultura oficial. En aquestes primeres pel·lícules Forman és un cineasta amb mirada d’«antropòleg», que fa amb l’ànima txeca una cosa semblant a Fellini amb la italianitat i Berlanga amb l’espanyolitat celtibèrica.
___
Relacionat a RK
Documental sobre Miloš Forman
La temporada de balls en el calendari txec